SputnikPRO loyihasi hamkorlikning yangi ufqlarini ochmoqda - video
© Sputnik
Obuna bo‘lish
Eksklyuziv
Bu safar ma’ruza Tashkent Perfect University’da bo‘lib o‘tdi. Samarali infografika nima ekanligini bilish uchun 120 nafardan ortiq talaba to‘plandi.
Zamonaviy o‘quvchi uzun matnlarni tushunishga tobora kamroq tayyor bo‘lmoqda. Axborotning haddan tashqari ko‘pligi sharoitida ommaviy axborot vositalari mohiyatni tez va ko‘rgazmali tarzda yetkazish imkonini beradigan taqdimot usullarini izlashga majbur bo‘lmoqda. Shunday vositalardan biri infografika bo‘lib, bugunga kelib yangiliklar va tahliliy materiallarni usiz tasavvur qilish qiyin. Bu esa axborotni tez va aniq yetkazishning samarali usuli sifatida tan olingan.
Sputnik O‘zbekiston dizayneri Yaroslav Pronko tahririyat amaliyotida va undan tashqarida infografikaning qanday ishlashi haqida gapirib berdi.
Uchrashuvda muhokama qilingan infografika haqidagi eng muhim 5 ta fakt.
1. Infografika qoyatosh rasmlari davridan beri mavjud
“Ko‘pchilik bu haqda o‘ylab ko‘rmaydi, ammo ma’lumotlarni vizuallashtirishni sivilizatsiya rivojlanishining ilk bosqichlaridayoq boshlashgan. Ilk qoyatosh rasmlari ham belgilar va ramzlar orqali ma’lumot yetkazishga uringan. O‘shanda ham inson axborot uzatishni soddalashtirmoqchi bo‘lgan. Keyinchalik xaritalar paydo bo‘ldi - bu ham infografikaning bir turi edi. Bizga tanish bo‘lgan grafiklarni esa birinchi bo‘lib Uilyam Pleyfer, Jozef Pristli va Florens Naytingeyl yaratgan”, - deb ta’kidlaydi Pronko.
2. Infografika murakkab narsalarni bosqich va darajalarga ajratishda yordam beradi.
Ma’ruzachining ta’kidlashicha, bu kundalik hayotda ayniqsa foydali bo‘lishi mumkin: masalan, pasport bo‘limida harakatlar ketma-ketligi va xonalar ko‘rsatilgan jarayon kartochkalaridan foydalanish mumkin bo‘lardi, ish joyida esa iyerarxik chizmalar xodimlarga kompaniya tuzilmasida tezroq yo‘nalish olishga ko‘maklashardi.
3. Ommaviy axborot vositalarida infografika nima bilan foydali?
Pronko shartli bir voqea misolida infografika, ayniqsa, yangilik materiallarida juda foydali ekanligini tushuntirdi. Agar ommaviy axborot vositalari 15 ming kishi norozilik bildirganini xabar qilsa, shahar uchun bu voqeaning ko‘lamini darhol tasavvur qilish qiyin. Vizuallashtirilgan ma’lumot esa, ijtimoiy harakatning hajmi va ahamiyatini aniq ko‘rsatib beradi, shu bilan axborotni auditoriya uchun tushunarliroq qiladi.
4. Sifatli infografika nimalardan iborat?
“Bu shunchaki “chiroyli” haqida emas, balki “tushunarli” bo‘lishi haqidadir. Yuqorida sarlavha, keyin kichik sarlavha, o‘lchov birliklari, grafik, ma’lumotlar tasvirlanishi va manba bo‘lishi lozim. Infografika ko‘proq ishonch uyg‘otishi uchun manbani ko‘rsatish muhimdir. Shu bilan birga, yaxshi infografika smartfonda ham juda qulay o‘qilishi kerak”, – deydi ma’ruzachi.
5. “Chiroyli qiling” - bu texnik topshiriq emas
“Infografika texnik topshiriqdan boshlanadi. Unda infografika joylashtirilishi kerak bo‘lgan platforma, muddati, formati, sarlavha, kichik sarlavha, vizualizatsiya uchun ma’lumotlar va manbasi aniq ko‘rsatiladi”, - dedi Yaroslav Pronko qulay texnik topshiriq bo‘yicha ko‘rsatmalar haqida.
Uchrashuv formati talabalarga nafaqat nazariy bilimlar bilan tanishish, balki amaliy savollar berish imkoniyatini ham yaratdi. Ma’ruza yakunida ishtirokchilar ommaviy axborot vositalarida hamda boshqa loyihalarda qo‘llash mumkin bo‘lgan tavsiyalarni oldi.
Ma’lumot uchun: SputnikPRO - Sputnik axborot agentligi tomonidan tashkil etilgan media sohasidagi xalqaro ma’rifiy loyiha. Bu loyiha jurnalistlar, matbuot kotiblari, blogerlar va oliy ta’lim muassasalarining tegishli yo‘nalishlari bo‘yicha yuqori kurs talabalari uchun mo‘ljallangan. Unda Rossiya va xorijlik nufuzli media-menejerlar, ekspertlar hamda agentlikning yetakchi mutaxassislari tomonidan o‘tkaziladigan noyob seminar, ma’ruza va mahorat darslari tizimi taqdim etiladi.
