Markaziy Osiyo Yevroosiyodagi asosiy mintaqaga aylanmoqda — ekspert

© Sputnik
Obuna bo‘lish
Eksklyuziv
Toshkentda "Markaziy Yevroosiyoda transchegaraviy savdo: o‘zaro manfaatli rivojlanish san’ati" mavzusida ilmiy davra suhbati bo‘lib o‘tdi.
TOShKENT, 15-iyul — Sputnik. Co‘nggi geosiyosiy voqealar bilan bog‘liq holda Markaziy Osiyo Yevroosiyodagi asosiy mintaqaga aylanmoqda. Bu haqda Rossiya Federatsiyasi Iqtisodiy rivojlanish vazirligining Butunrossiya tashqi savdo akademiyasi moliya va valyuta-kredit munosabatlari kafedrasi dotsenti Oleg Abelev ma’lum qildi.
Toshkentda "Markaziy Yevroosiyoda transchegaraviy savdo: o‘zaro manfaatli rivojlanish san’ati" mavzusida ilmiy davra suhbati bo‘lib o‘tdi.
Tadbir "Yevroosiyo yuragiga sayohat" xalqaro ekspeditsiyasi doirasida o‘tkazilmoqda. Ishtirokchilar muhokama qiladigan mavzular:
Markaziy Osiyoda ilmiy hamkorlik va transport salohiyati istiqbollari
O‘zbekiston Respublikasi va Rossiya Federatsiyasi o‘rtasidagi iqtisodiy hamkorlikning ustuvor yo‘nalishlari
Markaziy Osiyoda kapital bozorini rivojlantirish bo‘yicha qo‘shma tashabbuslar
Transchegaraviy savdo sohasida xalqaro hamkorlik va tadqiqotlar.
“So‘nggi geosiyosiy voqealar tufayli Markaziy Osiyo Yevroosiyodagi asosiy mintaqaga aylanmoqda. Aslida, bu strategik geosiyosiy mavqega ega bo‘lgan, tabiiy resurslarga boy, ularning bir qismi hali baholanishi va o‘rganilishi kerak bo‘lgan mintaqadir. Eng muhimi, bu ulkan salohiyat nafaqat Markaziy Osiyo mintaqasi mamlakatlarini, balki ushbu mintaqaning asosiy savdo sheriklarini ham yanada rivojlantirish imkonini beradi”, — dedi Oleg Abelev.
Shuningdek, u Rossiya-Qozog‘iston pilot loyihasi haqida gapirdi, uning fikricha, uni butun YeOII hududiga kengaytirish kerak, chunki bu kadrlar tanqisligi muammosini hal qiladi.
“Yevroosiyo ta’lim platformasi. O‘tgan yili Rossiya va Qozog‘iston sun’iy intellekt sohasidagi mutaxassislarni o‘qitish bo‘yicha qo‘shma loyihani ishga tushirdi. Shu bilan birga, ushbu loyiha 500 nafar talabani qamrab oldi. Bunday tashabbusni butun YeOII hududiga yoyish oqilona ko‘rinadi. Bunday tashabbuslar nafaqat Rossiya-Qozog‘iston, balki Rossiya-O‘zbekiston, O‘zbekiston-Qozog‘iston va boshqa davlatlar hamkorligida ham kadrlar tanqisligi muammosini hal qilishga yordam bergan bo‘lar edi”, — dedi Abelev.
Oleg Abelev qayd etishicha, Markaziy Osiyo transport va transchegaraviy yo‘laklarda daromad olish imkonini beradi.
"Markaziy Osiyo mamlakatlarida temir va avtomobil yo‘llari juda ko‘p", — deya qo‘shimcha qildi ekspert.
Abelevning aniqlik kiritishicha, real transport loyihalari allaqachon mintaqaga bir milliard dollardan ortiq daromad keltirmoqda.
O‘zbekiston va Rossiya o‘rtasidagi tovar ayirboshlash hajmini 30 milliard dollarga yetkazishdagi asosiy to‘siqlar - transport va logistika. Bu haqda davra suhbati doirasida G.V.Plexanov nomidagi Rossiya iqtisodiyot universiteti professori, ekspert Baxtiyor Islomov so‘zlab berdi.
Uning qo‘shimcha qilishicha, dengizga chiqish imkoniyati bo‘lmagan davlatlar savdoning mamlakat yalpi ichki mahsulotiga qo‘shgan hissasining 57 foizigacha yo‘qotadi.
Dengizdan uzoqda joylashgan mamlakatlar hissasiga jahon eksportining bir foizdan kamrog‘i to‘g‘ri keladi. Shuningdek, u transport yopiqligi Markaziy Osiyo mamlakatlari iqtisodiy o‘sishiga jiddiy to‘sqinlik qilayotganini qo‘shimcha qildi. Bu boshqa teng sharoitlarda dengiz davlatlaridan 20% orqada qolishga yordam beradi.

