O‘zbekiston eksport yuklarini tashish hajmini 39 foizga oshirdi
16:40 15.04.2025 (yangilandi: 16:41 15.04.2025)
© Sputnik / Baxrom XatamovGruzovie konteyneri v jeleznodorojnom terminale

© Sputnik / Baxrom Xatamov
Obuna bo‘lish
2025 yilning birinchi choragida eksport yuklarini tashish bo‘yicha murojaatlar soni o‘tgan yilga nisbatan 39 foizga oshdi.
TOShKENT, 15 apr — Sputnik. O‘zbekiston eksport yuklarini tashish hajmini 39 foizga oshirdi. Bu haqda ATI.SU xalqaro yuk tashish birjasining O‘zbekistondagi vakolatxonasi direktori Farid Vaxidov ma’lum qildi.
Qayd etilishicha, 2025-yilning birinchi choragida yuklarni yetkazib berishga bo‘lgan talab o‘tgan yilning shu davriga nisbatan oshgan, biroq o‘tgan chorakka nisbatan pasaygan. Bu xalqaro va ichki yo‘nalishlarga ham tegishli.
2025 yilning birinchi choragida eksport yuklarini tashish bo‘yicha murojaatlar soni o‘tgan yilning birinchi choragiga nisbatan 39 foizga, narxlar esa o‘rtacha 10 foizga oshdi.
“Ushbu tendensiya asosan Rossiyaning eng mashhur yo‘nalishi bilan belgilanadi: Rossiyaga yuklarni yetkazib berish bo‘yicha arizalar soni 34 foizga, narxlar esa 8 foizga oshdi. Belarusga tashish talabi ham sezilarli darajada oshdi. Shu bilan birga, 2024-yilning to‘rtinchi choragi bilan taqqoslaganda teskari tendensiya kuzatilmoqda: murojaatlar soni birdaniga 30 foizga, narxlar esa 15 foizga kamaydi”, — deyiladi xabarda.
Aytilishicha, bu pasayish faqat qisman mavsumiy omil bilan izohlanadi, yil boshida transportga bo‘lgan talab yangi yil oldidan shoshilinch ravishda pasayadi.
Birinchi chorakda ATI.SU birjasida joylashtirilgan yuklarni O‘zbekistonga yetkazib berish bo‘yicha arizalar soni o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 4 foizga, narxlar 2 foizga oshdi. O‘tgan yilning to‘rtinchi choragi bilan taqqoslaganda kutilayotgan pasayish kuzatilmoqda: arizalar soni 13 foizga, narxlar 4 foizga kamaydi.
“Ushbu tuzatish odatda barqaror bozor fonida mavsumiy omil bilan izohlanadi. Birja ichki transportga bo‘lgan talabning keskin o‘sishini qayd etdi: yillik hisobda arizalar soni 83% ga oshdi. Biroq, bu bozor tendensiyalari bilan emas, balki bozor ishtirokchilari tomonidan avtomatlashtirish vositalariga qiziqish ortib borayotgani bilan izohlanadi - ular odatdagi messenjerlar o‘rniga ATI.SU yuk birjasi kabi ko‘proq logistika xizmatlaridan foydalanishni boshlashdi”, — deya qayd etilgan xabarda.
Avvalgi chorak bilan taqqoslaganda ichki yuk tashish segmentida o‘sish kuzatilgani yo‘q - arizalar soni ham, narxlar ham deyarli o‘zgarishsiz qoldi.
“Aytish mumkin, bozor “sanksiyaga uchraganidan” keyin yangi muvozanatni topdi va tizimli rivojlanishga qaytdi. Rossiya Federatsiyasi kompaniyalari bilan hamkorlik o‘tgan yili yomonlashgan rossiyalik importerlar o‘rtasida to‘lovlar bilan bog‘liq muammolar tufayli to‘sqinlik qilmoqda. Shu bilan birga, O‘zbekistonda eksport hajmini oshirish imkoniyati mavjud: 2025-yilning dastlabki ikki oyida mamlakatda sanoat ishlab chiqarishi 6 foizga, tashqi savdo aylanmasi esa 10 foizga o‘sdi”, — deya qo‘shimcha qildi Farid Vaxidov.
Uning so‘zlariga ko‘ra, yaqinda muhokama qilingan Rossiyaga nisbatan sanksiyalar bosimining yumshatilishi yuk tashish bozorida o‘sishning yangi bosqichi uchun harakatlantiruvchi omil bo‘lishi mumkin.