Buxoroning yetti piri: muqaddas so‘fiy ziyoratgohlariga sayohat

© Sputnik / Baxrom XatamovPalomnicheskiy tur "Sem Pirov Buxari"
Palomnicheskiy tur Sem Pirov Buxari - Sputnik O‘zbekiston, 1920, 28.03.2025
Obuna bo‘lish
Eksklyuziv
Butun dunyodan minglab ziyoratchilar va tadqiqotchilar so‘fiylik ma’naviy merosi bilan tanishish maqsadida Buxoroga tashrif buyurmoqda.
TOShKENT, 28 mar — Sputnik, Bahrom Hatamov. "Buxoro – Islom dining kuch quvvati" degan ibora bekorga paydo bo‘lmagan. Bu yerda 10-16 asrlar davomida so‘fiylik rivojlanib, ulkan cho‘qqilarga yetgan.

Dunyoga mashhur Naqshbandiya tariqati ham aynan shu yerda paydo bo‘lgan. Naqshbandiya tariqatining bosh shiori — "Dil ba yoru, dast ba kor" ("Yurak Allohda – qo‘l mehnatda") – asrlar davomida turli tabaqa vakillarini yagona ma’naviy maqsad ostida birlashtirib kelgan.

Buxoro zaminida Naqshbandiya tariqatining yetti buyuk so‘fiy murshidlari dafn etilgan. Bugungi kunda bu yerga butun dunyodan minglab ziyoratchilar va tadqiqotchilar so‘fiylik ma’naviy merosi bilan yaqindan tanishish maqsadida tashrif buyurishmoqda.
O‘zbekistonda so‘fiylik — tarixiy, madaniy va ma’naviy meros sifatida e’tirof etilgan. Hukumat Naqshbandiya, Kubraviya va Yassaviya tariqatlarining buyuk arboblari dafn etilgan joylarni tiklash va obodonlashtirishga mablag‘ ajratmoqda.

1. Hazrat Xoja Abdulxoliq G‘ijduvoniy maqbarasi

Xoja Abdulxoliq G‘ijduvoniy Naqshbandiya tariqatining asoschisi bo‘lib, uning ildizlari payg‘ambar Muhammad (s.a.v.)ning o‘ninchi avlodiga borib taqaladi. Uning o‘nta ustunli ayvoni Naqshbandiya merosining kuch va uzviyligini ifodalaydi. Qadim zamonlarda u yerga issiq kunlarda ibodat qilish uchun kelar edilar, keyinchalik esa bu joy ziyoratchilar uchun muqaddas maskanga aylandi.
U 1118-yilda G‘ijduvon shahrida tug‘ilgan bo‘lib, Yusuf Hamadoniyning to‘rtta mashhur shogirdi va izdoshlaridan biri edi. G‘ijduvoniy Markaziy Osiyo tasavvuf maktabi – "Xojagon" tariqatiga asos solgan. Bu tariqatning asosiy xususiyati – "xo‘fi" (past ovozda) zikr bo‘lgan.
U o‘z hayotida taqvo, muhtashamlik va dunyaviy hokimiyatdan uzoq bo‘lishni asosiy qoida qilib olgan. Unga tegishli bo‘lgan mashhur ibora shunday deydi: "Sulton sherlaridan qanday qo‘rqsang, uning o‘zidan ham shunday qo‘rq." G‘ijduvoniy e’tiqodiga ko‘ra, siyosiy hokimiyat iymon va tariqatga zarar yetkazishi mumkin edi.
G‘ijduvoniy hech qanday ishdan yuz o‘girmagan – u har bir shayx o‘zini o‘zi boqishi uchun kamida bir hunarni o‘rganishi kerak, deb hisoblagan. Hozirgacha O‘zbekistonda har bir imom hunar egasi bo‘lishi kerakligi qoida sifatida saqlanib qolgan. Masalan, Bahovuddin Naqshbandiyning maqbarasida imom Abdug‘affor Razzoqov tomonidan o‘yilgan nafis qabrtosh saqlanib turibdi.
G‘ijduvoniyning maqbarasi yaqinida Ulug‘bek tomonidan qurilgan madrasa bor. Ulug‘bek bu madrasani Samarqanddagi madrasa qurilgandan biroz vaqt o‘tib barpo etgan. Shuningdek, maqbara yaqinida yangi masjid ham mavjud bo‘lib, ziyoratchilar u yerda tahorat qilib, namoz o‘qishlari mumkin.
1/5

2. Hazrat Xoja Muhammad Orif Revgariy maqbarasi

Keyingi manzil – Revgariy qishlog‘i, u yerda G‘ijduvoniyning shogirdi va ma’naviy murshidi Muhammad Orif Revgariy dafn etilgan. Revgariy maqbarasi qayta ta’mirlangan bo‘lib, u yerda ko‘k gumbazli masjid, katta hovuz, ziyoratxona va muqaddas suvi bo‘lgan quduq mavjud. Shuningdek, maqbara yaqinida qadimiy qishloq xarobalari qolgan katta tepalik bor. U zikrni ovoz chiqarib aytishni targ‘ib qilgan, shu bilan insonlar qalbini uyg‘otgan. Uning qabri ziyoratchilar uchun muqaddas maskan hisoblanadi.
Hazrat Revgariy o‘z davrida "Mohi tobon" (Yorug‘ oy) laqabini olgan, bu uning nafis tashqi ko‘rinishi va nurli yuzi bilan bog‘liq bo‘lgan. U haqida ma’lumotlar juda kam saqlangan – u 1156-yilda tug‘ilgan va juda yoshligidan tariqat yo‘liga kirgan. 19 yoshida u boshqalarga tasavvuf falsafasini o‘rgata boshlagan. U haqida asosiy manbalar – "Nafahot ul-uns" va "Orifnoma" qo‘lozmalaridir. Ushbu asarlarda Revgariyning "Xojagon" an’analarini sidqidildan davom ettirganligi va G‘ijduvoniy vafotidan keyin tariqatni boshqargani haqida ma’lumotlar bor.
1/7

3. Hazrat Xoja Mahmud Anjir Fag‘naviy maqbarasi

Bu yerda go‘zal va muqaddas maqbara, muqaddas suv qudug‘i, masjid, ayvonlar va katta bog‘ bor. Bu bog‘da yilning turli fasllarida mevalar yetishtiriladi va ziyoratchilar ulardan bahramand bo‘lishadi.
Fag‘naviy ustozlari kabi hunarmandlik bilan shug‘ullangan va bog‘bon bo‘lgan. U "Anjir" laqabini mo‘’jiza bilan bog‘liq voqea tufayli olgan. Rivoyatlarga ko‘ra, bir bor hukmdorning mehmoni qish faslida yangi mevalar istagan. Hukmdorning xizmatkori Fag‘naviyga borib, undan mo‘’jiza sodir etishni so‘ragan. Fag‘naviy yerga ko‘milgan anjir daraxtiga qo‘lini tiqib, yangi uzilgan anjirni chiqarib bergan.
Fag‘naviy 1196-yilda tug‘ilgan va Revgariyning shogirdi bo‘lgan. U "Xojagon" tariqatini yanada boyitgan – u past ovozli zikr (xo‘fi) bilan bir qatorda, baland ovozli zikr (jahriy)ni ham rivojlantirgan.
1/4

4. Hazrat Xoja Ali Romitaniy maqbara majmuasi

Romitan. Bu yerda Xoja Azizon, asli nomi Ali Romitaniy maqbarasi joylashgan. U "Azizon" – Hurmatli shayx deb nomlanadi. Romitaniy 1195-yilda tug‘ilgan va butun umrini Qo‘rg‘on qishlog‘ida o‘tkazgan. U to‘qimachilik bilan shug‘ullangan va buyuk so‘fiy bo‘lgan. Rivoyatlarga ko‘ra, u insonlarning fikrlarini o‘qish va so‘ralmagan savollarga javob berish qobiliyatiga ega bo‘lgan.
U haqidagi rivoyatlarda aytilishicha, Romitaniyning har qanday xohishi Alloh tomonidan darhol qabul qilinar edi. Bir kuni kechqurun uning uyiga mehmonlar keladi, lekin oziq-ovqat yo‘q edi. Romitaniy Allohga murojaat qilib, yordam so‘raydi. Shunda eshik taqillab, yosh yigit issiq non to‘la savati bilan kirib keladi.
Mehmonlar to‘yinganidan keyin Romitaniy yosh yigitga orzusini aytishni taklif qiladi. Yigit Romitaniyga o‘xshashni so‘raydi. Shayx uni bu fikridan qaytaradi, lekin yigit qat’iy turadi. Ertaga uydan ikki bir xil odam chiqadi. Lekin o‘sha yigit bir oydan so‘ng vafot etadi – chunki u shayxning ruhiy yukini ko‘tara olmagan edi.
Romitaniy shifokorlik bilan ham shug‘ullangan, ammo har doim shunday der edi: "Men emas, Alloh davo beradi."
1/5

5. Hazrat Xoja Muhammad Boboi Samosiy maqbarasi

Keyingi manzil – Samos qishlog‘i, bu yerda buyuk so‘fiy va dehqon Boboi Samosiy dafn etilgan. U 1259-yilda tug‘ilgan va buyuk shayx bo‘lgan. Boboi Samosiy Bahouddin Naqshbandiyning tavalludini bashorat qilganligi bilan mashhur.
Rivoyatlarga ko‘ra, bir kuni u Hindivan qishlog‘idan o‘tayotganida, atrofda ajoyib xushbo‘y hidni his qilgan. U shogirdlariga: "Bu yerda yaqin orada Allohning valiysi tug‘iladi," deb aytgan. Bir necha kundan so‘ng u yana shu yerdan o‘tib, "Hech shubha yo‘q, u qahramon allaqachon tug‘ilgan," degan.
Bahouddin Naqshbandiy tug‘ilganidan uch kun o‘tgach, uning bobosi bolaning yuragiga tuhfalar qo‘yib, Boboi Samosiydan uni barakalashini so‘ragan. Shayx shunday degan: "Bu allaqachon bizning bolamiz, biz uni qabul qildik." Keyin esa shogirdlariga: "Bu aynan men his qilgan qahramon. Uning hidlari butun dunyoga tarqaladi va u "Mushkil kusho" – "Mushkullarni oson qiluvchi" bo‘ladi."
Boboi Samosiyning maqbarasi hozirda musulmon ziyoratchilar uchun muqaddas joy hisoblanadi. U yerga butun dunyodan ziyoratchilar keladi.
1/5

6. Hazrat Xoja Sayid Amir Kulol maqbara majmuasi

Keyingi manzil – Buxoro yaqinidagi Suxor qishlog‘i. U yerda buyuk shayx Sayid Amir Kulolning maqbarasi joylashgan. U 1287-yilda tug‘ilgan va "Kulol" (qo‘g‘irchoq yoki kulol) laqabini keramika san’atidagi mahoratli ishi tufayli olgan.
Buxoroda haligacha "Qo‘l berish va bel bog‘lash" marosimi bor. Unga ko‘ra, hunarmand bo‘lishni xohlagan kishi avval Sayid Amir Kulol va Bahouddin Naqshbandiy maqbaralariga borishi kerak. Keyin esa yaqinlarini ziyofatga taklif qilib, qirq kun uzlatga chekinishi talab etiladi.
Amir Kulol yoshligida kurash bilan shug‘ullangan va bu borada katta muvaffaqiyatga erishgan. Bir kuni u kurash maydonida g‘alaba qozonganida, Boboi Samosiy uni ko‘rib, shunday degan: "Bu yigit kelajakda ko‘p kishilarni haq yo‘lga eltadi."
Ertasi kuni Amir Kulol Boboi Samosiyning huzuriga kelib, unga murid bo‘lish istagini bildirgan. Shayx uni qabul qilgan va Amir al-Kulol 20-yil davomida ustoziga sadoqat bilan xizmat qilgan.
Uning tariqat yo‘lidagi mashhur shogirdlari orasida:
Xoja Bahouddin Naqshbandiy
Mavlono Arif Diggiraniy
Xoja Jamol Dehay
Xoja Darzuniy
Shamsuddin Kulol
Mavlono Jamoliddin Keshiy kabi mashhur shaxslar bor.
Shayx Amir Kulol Amir Temur bilan ham uchrashgan. 1363-yilda ularning uchrashuvi tarixga muhrlangan.
1/4

7. Hazrat Xoja Bahouddin Naqshband Buxoriy maqbara majmuasi

Ziyoratchilar keyin Bahouddin Naqshbandiyning onasi maqbarasiga tashrif buyuradilar. Bahouddin vasiyat qilgan edi: "Mening qabrimga kelganlar, avval onamning qabrini ziyorat qilsinlar".
Bu joy juda sokin va go‘zal. U yerda XVIII asrda qurilgan masjid, chiroyli minora, muqaddas chashma va ziyoratxona bor. Bu yerga ko‘pincha onalar farzandlari bilan kelib, duo qiladilar.
Maqbara yaqinida katta bog‘ bor. U "Farg‘ona bog‘i" deb ataladi. Bu bog‘ni buxoroliklar farg‘onaliklarga sovg‘a qilganlar. U yerda 5000 tadan ortiq mevali daraxt o‘tqazilgan.
1/4
Hazrat Xoja Bahouddin Naqshbandiy maqbarasi
Bahouddin Naqshbandiy 1318-yil mart oyida Kasri-Arifon qishlog‘ida tug‘ilgan. U Naqshbandiya tariqatining asoschilaridan biri bo‘lib, "Qalb Alloh bilan, qo‘l mehnatda" shiori ostida so‘fiylik yo‘lida yashagan. U zohidlikni rad etib, mehnat bilan rizq topishni targ‘ib qilgan.
Uning maqbarasi 1544-yilda qurilgan bo‘lib, muqaddas ziyoratgoh hisoblanadi. Maqbarani uch marta ziyorat qilish Makkaga haj qilish bilan barobar deb tenglashtiriladi.
Naqshbandiya ta’limoti
Bahouddin Naqshbandiy 11 ta asosiy ta’limot belgilagan:
1.
Hush dar dam – Har nafasda hushorlik.
2.
Nazar bar qadam – Qadamni Allohga yo‘naltirish.
3.
Safar dar vatan – Qalb safari, nafsni tarbiyalash.
4.
Xilvat dar anjuman – Jamiyat ichida xilvat.
5.
Yod kardan – Allohni doimo zikr etish.
6.
Bozgasht – Doimo Allohga yuzlanish.
7.
Nigoh doshtan – Qalbni pok saqlash.
8.
Yod doshtan – Allohni xotirlash.
9.
Vuquf-i zamoniy – Vaqtdan oqilona foydalanish.
10.
Vuquf-i adadiy – Zikrda so‘zlarning sonini bilish.
11.
Vuquf-i qalbiy – Qalb bilan Allohga yuzlanish.
Hayoti va mo‘’jizalar
Bahouddin Naqshbandiy to‘qimachilik, kulolchilik va metall ishlov berishda mahoratli bo‘lgan. "Naqshband" nomi ham shuning bilan bog‘liq. U keraksiz so‘zlardan qochib, sukutni afzal bilgan. Rivoyatlarga ko‘ra, bir kuni suvga g‘arq bo‘layotgan kishini qutqarganida, osmondan: "Uning qo‘llari insonlarni qutqarish uchun yaratilgan", – degan ovoz eshitilgan.
Vafoti va merosi
Bahouddin Naqshbandiy 1389-yilda 71 yoshida vafot etgan. Uni o‘z uyining bog‘iga dafn etishgan. Uning shogirdlari ta’limotini butun dunyoga yoyishgan. Naqshbandiya tariqati Turkiya, Eron, Pokiston, Hindiston, Marokash va Indoneziya kabi davlatlarda keng tarqalgan.
Maqbaradagi marosimlar
Maqbarada har kuni Qur’on tilovati, zikr va duo marosimlari o‘tkaziladi. Ziyoratchilar Bahouddin Naqshbandiyning ruhiga bag‘ishlab duo qiladilar.
Ahamiyati
Naqshbandiya ta’limoti insonni taqvoga, halollikka va mehnatga chorlaydi. Uning shogirdlari – Xoja Ahror Valiy, Xoja Ubaydulloh Ahror va Shayx Najmiddin Kubro – so‘fiylik ta’limotini davom ettirishgan. Bahouddin Naqshbandiyning ma’naviy merosi bugungi kunda ham insonlarga yo‘lboshchi bo‘lib qolmoqda.
1/8
Buxoroning yetti piri ziyorati – bu nafaqat muqaddas joylarga tashrif, balki chuqur ma’naviy tajriba ham. Har bir maqbara Yer va Osmon o‘rtasidagi bog‘lanish ramzi bo‘lib, ishonch, mehnat va ma’naviy rivojlanish kabi abadiy qadriyatlarni yodga soladi.
Ziyoratchilar uchun maslahatlar:
kiyimingiz odob va urf-odatlarga mos bo‘lishi kerak;
maqbaralarga kirishdan oldin tahorat olish tavsiya etiladi;
mahalliy urf-odatlar va an’analarga hurmat bilan munosabatda bo‘ling.
Yangiliklar lentasi
0